Aku Bukan Sapa-sapa!

Seperti mana yang aku cakap dalam post pertama aku, aku bukan sapa-sapa. Aku hanya sorang anak Melaka yang nak menegur perkara salah. Jangan kaitkan aku ngan BKKIMM walaupun aku penyokong diorg dan mauqif kami sama. Jadi, aku nak gtau, apa jua tindakan aku, sama sekali tidak melambangkan dan tidak berkaitan dengan BKKIMM. Malah, tidak juga berkaitan dengan bilal, noja dan juga tok siak..hahahaha

Friday, March 4, 2011

Program Balik Mesir Jadi Program IMAM : IMAM Memang Cari Pasal!!

Salam. Setelah sekian lama makmum dok diam, anak-anak Melaka bercuti di Malaysia ni, IMAM pulak x duduk diam. Puak-puak ni fikir kita diam maksudnya dah tak kisah n dah sejuk dengan semua ni? Namun, begitulah andaian puak-puak ni. Semalam, diorang buat satu perkara yang betul-betul mencabar kami anak-anak Melaka. Bagi aku, diorang secara rasmi dah isytihar perang secara terbuka!!

Semalam 3 Mac, semua pelajar Mesir anak Melaka telah datang ke satu majlis yang kami diberitahu adalah majlis urusan tiket pulang ke Mesir. Kot2, semasa program, barulah kami diberitahu itu program pertama IMAM bersama ahlinya!!! Siap doanya dibaca oleh SU IMAM n ada plak ucapan pemimpin rakyat merangkap Tim Pres IMAM..

Aku memang xbleh nak kompromi lagi. Dulu aku x usik bebudak IMAM ni. Kot2, diorang dengan xde maruahnya, kumpulkan pelajar atas nama tiket balik Mesir n dengan xtahu malunya mengaku itu perjumpaan pertama IMAM dan ahlinya!! Wei, xde maruah ke??!! Setakat nak berbangga kononnya program ko dapat sambutan dengan cara macam ni, lagi menunjukkan memang ko xde modal! Dah xlaku, tapi guna cara bangsat utk tunjukkan die laku!!!

Lagi memalukan, diorang sanggup jadi alat n perkakas UMNO! IMAM akan dilancarkan pada Sabtu 5 Mac di dalam majlis kempen UMNO-BN di Merlimau! Aku nak tunggu respon pemimpin rakyat IMAM yang sebelum ni menafikan diorang perkakas UMNO...Xde maruah ke, tak diakui oleh anak Melaka, tapi masih nak jadi pemimpin hingga guna cara bodoh ni untuk perangkap anak Melaka??!!

Xpe, kita tunggu di Mesir nanti. Di Malaysia ko boleh berlindung bawah ketiak pemimpin negeri, di Mesir kita akan berdepan!!! Klu berani, berhadapan la dengan suara mahasiswa Melaka di Mesir nanti. Kita tengok samada ko berani atau x!!!! Buat la sesi 'ramah mesra' korang, kami akan datang bersuara! Kalau lagi berani, buat pilihanraya pelajar!! Kalau ko berani la....

Tuesday, January 25, 2011

Kempen IMAM Bermula - Kalau Berani, Buatlah Pilihanraya !

Salam. Maaf lama tak update. Maklumlah fatrah exam ni. Aku ada berita yang baru dapat dua tiga hari lepas. Sori pada informer aku yang bersungguh-sungguh bagi aku berita ni.

Dikhabarkan pimpinan IMAM yang dilantik (baca : bukan dipilih) sudah wat roadshow di Wisma Seri Melaka (WSM) untuk menarik sokongan terutama di kalangan mahasiswa pengajian Islam. Bagi aku, ni satu perkembangan sihat yang perlu dialu-alukan. Baru la gentleman.

So, di samping usaha tu, aku seru 'pihak tertentu' menghentikan segera segala usaha tidak bermaruah yang telah berlaku di kebelakangan ni. Serang peribadi, ugut tarik pinjaman, kata orang lain bodoh dan mengaku diri sendiri pandai, semua ni jelas perbuatan orang pengecut yang kehabisan modal.

Aku ulangi pendirian aku sebelum ni, jika korang wat perkara betul dan tiada agenda busuk di sebalik semua ini, takkan la anak Melaka tak sokong. Jadi, promote la 'perkara betul' yang korang pelopori tu dan kita lihat siapa dapat sokongan. Ada sorang pimpinan IMAM tu memberi gambaran kat aku bahawa diorang boleh memenangi pengaruh mengatasi BKKIMM. Kalau berani cakap, berani la buktikan!

Boleh minta pegawai buat pilihan raya di WSM dan serah kepada ahli untuk buat pilihan siapa pemimpin mereka. Tidak perlu nak mengada-ngada mengaku sebagai pemimpin rakyat selagi rakyat sendiri tak pilih. Bukan ke logo IMAM pun dah disiapkan? So, alang-alang dah ada logo, masuk la gelanggang pilihan raya... Cantik diletakkan logo pada kertas undi nanti.

Ada juga dengar khabar, akan diadakan perasmian IMAM selepas habis exam ni. Tok Duta pun akan dijemput. Jadi, aku pun tak pasti adakah diorang ni berani berdepan dengan hak ahli untuk memilih pemimpin mereka. Harap-harapnya diorang ni ada keberanian Hang Tuah untuk berdepan dengan rakyat Melaka. Dengarnya pandai bersilat. Jadi ber'silat'lah di padang yang rata. Kalau tak, aku ulangi, jangan nak mengada-ngada mengaku pemimpin coz anak Melaka tidak pernah akui korang sebagai pemimpin!

p/s : Kalau En Anwar lum ada ilham nak buat pilihan raya, aku cadangkan En Anwar bleh adakan serentak ngan pilihan raya kecil Merlimau...hahahah...Meriah sikit nanti...=)

Tuesday, January 18, 2011

BKKIMM Masih Ditagih, Ke Mana Peranan IMAM?

Salam. Maaf kepada semua lama tak update berita. Mungkin sebab memang xde berita kot. Informer aku pun x respon pape, so aku pun xde la nak bagitau pape.

Cuma, hari ni aku dapat satu berita yang menggelikan hati gak la...Katanya, 'seseorang' telah berjumpa dengan AJKT persatuan yang telah dipinggirkan dengan biadap untuk mengutip duit letrik Wisma Seri Melaka. Aku pun pelik, kalau dah korang tak iktiraf, kenapa nak minta tolong lagi?

Aku rasa ada dua je jawapan. Pertama, 'seseorang' itu sendiri tak pasti IMAM yang dilantiknya boleh buat tugas. Kalau pun nak jaga IMAM dia yang sedang study, bagi aku setakat nak kutip duit letrik, tak jejas pun study tu. Tak sampai sehari pun...Aku risau, kalau kerja mudah ni pun susah, macam mana pula dengan kerja lebih utama contohnya anak Melaka yang diugut untuk ditarik pinjaman... Mampu ke IMAM uruskan, ataupun biarkan je apa yang berlaku.....korang pun tahu jawapannya....

Kedua, mungkin ini petanda BKKIMM tetap diakui dan 'diiktiraf' peranannya walaupun dikatakan telah dipinggirkan. Bagi aku, kita kene sambut baik walaupun dia 'iktiraf' kita dalam diam...Kene faham tu, diam tu tanda suka dan setuju..Betol x? hahaha

Namun, bagi aku, mana-mana AJKT yang diminta untuk melakukan kerja WSM, korang timbanglah sendiri. Aku boleh beri cadangan tindakan yang perlu dibuat. Pertama, korang tanyalah, kenapa tidak minta IMAM dia yang buat? Kedua, korang terima dengan baik dan laksanakan. Bagi aku, ni pun baik gak coz kita buat semua ni kerana Allah dan bantu anak-anak Melaka.

Ketiga, korang tak buat tugasan tu. Ni pun baik juga kalau korang rasakan mungkin bantuan korang tu akan dimanipulasi sebagai tindakan tunduk kepada IMAM. Atau pun mungkin kerja yang BKKIMM buat tu pula diangkat sebagai IMAM yang buat... Bukan nak sangka buruk, tapi sangkaan yang ada asas! Depan kita, dicakap dengan penuh baik. Belakang kita, ibu bapa diugut tarik pinjaman, serang peribadi pimpinan BKKIMM... Orang yang macam ni, kita kene buat baik. Dalam masa yang sama kene berjaga!

Apa pun, ini petanda bahawa BKIMM tetap menjadi harapan untuk membantu melaksanakan kerja kebajikan di WSM. Jadi, buat apa la kita nak buat sesuatu yang sedia ada. Tahsilul hasil batil. Persatuan yang berpengalaman dah ada, buat apa adakan satu lagi yang sama? Walaupun ada yang kata pimpinan BKKIMM ini bodoh, tapi mereka lebih cekap dan pengalaman. Adakala, budak yang sibuk membodohkan orang ni la langsung tak tahu apa!

Kemudian, aku nak counter sikit berkenaan serangan peribadi yang dilakukan terhadap pimpinan BKKIMM baik di FB mahupun di shout box aku. Aku lihat, serangan peribadi dah dimulakan. Aku ulangi, orang macam ni jenis xe maruah. Bagi aku, kalau ada maruah, kita bertanding cara gentleman. Xkan la disebabkan orang tak mahu sokong korang, korang nak tarik sokongan dengan menjatuhkan air muka orang?

Masing-masing usaha untuk dapatkan sokongan. Siapa yang disokong, itulah pemimpin! Tak perlu nak serang peribadi ataupun nak ugut tarik pinjaman. Kalau korang betul-betul ada kekuatan dan sokongan, korang pasti akan menang tanpa guna cara tak bermaruah ni.

Kalau aku nak serang peribadi, banyak maklumat dalam kocek aku yang aku boleh dedah...Tapi, aku masih sedar dan tak akan ikut rentak korang. Hanya orang yang takde maruah je yang akan serang peribadi dan guna ugutan duit pinjaman untuk pastikan orang sokong dia.

Pimpinan BKKIMM masih pemimpin kami. Tak pernah berlaku pertukaran kepimpinan. Yang perlu sedar diri adalah mereka yang masih mengaku pemimpin sedangkan orang yang dipimpin sendiri tak akui dia. Patutnya dah faham, tapi nampaknya tak faham-faham.....

Ni serangan pertama aku kepada IMAM...aku harap ini juga yang terakhir coz aku tak nak babitkan mereka di dalam IMAM. Aku faham diantara mereka gak ada yang dipaksa.. Tapi kalau korang serang pimpinan BKKIMM lagi, jangan salahkan aku kalau aku dedahkan pape....

p/s : aku rasa aku masih tak serang peribadi sesapa...teguran aku ni adalah secara umum... Sapa yang makan M'd, dia lah yang rasa Big Mac..maaf guna contoh barang muqata.ah..hahaha

Thursday, January 13, 2011

'Orang Luar' Buat Kerja Politik?

Salam. Aku dapat dua berita dari dua informer. Tapi aku dahulukan berita ni walaupun berita ni sampai lambat. Sebulan sebelum ini, Wisma Seri Melaka (WSM) dikejutkan dengan kemasukan mereka yang bermuka baru. Dengarnya bukan anak Melaka. Pelik gak, kenapa bukan anak Melaka boleh duduk di rumah Melaka. Tapi aku secara peribadi, xpe je. Orang luar nak sewa gak di WSM, paling kurang beban diorang menyewa di rumah sewa yang mahal, dapat dikurangkan.

Bila Tok Ali datang, Tok Ali pun kata xpe je benarkan orang bukan Melaka menyewa di WSM coz budak Melaka pun belum ramai. Aku pun jadi makin tak kisah la walaupun ramai kengkawan aku x pueh ati gak.

Tapi berita yang baru aku dapat, membuatkan aku kembali mengambil kisah tentang perkara ini. Aku mendapat berita sahih yang mengatakan ada di kalangan mereka yang bukan anak Melaka di WSM antara orang yang giat menyebarkan borang UMNO. Aku dengar aktiviti tu dilakukan di Rumah Wilayah dan beberapa rumah sewa.

Aku sebenarnya tidak berapa kisah dengan perkara ini. Orang PAS nak sebarkan perjuangan mereka, sebarkanlah...Orang UMNO nak wat macam tu gak, pun silakanlah..Tapi yang aku khuatir, adakah ada jaminan daripada pegawai bahawa kebenaran yang diberikan kepada bukan anak Melaka untuk duduk di WSM ini tidak ada motif politik di sebaliknya?

Kita semua maklum, penyingkiran secara biadap terhadap BKKIMM disekalikan dengan penubuhan Kelab UMNO Melaka Mesir. Juga pemindahan sementara markaz Kelab UMNO Kaherah di WSM. Ini sudah cukup menunjukkan semua ini ada motif politik. Namun, perkembangan terbaru ini menimbulkan kemungkinan, adakah kebenaran orang luar untuk menyewa di WSM juga berkaitan dengan motif politik juga?

Pegawai kene jawab perkara ni. Beri jaminan bahawa pegawai tidak ada motif begitu. Kita semua pun boleh test perkara ini. Bagi mana-mana sahabat yang tidak ada rumah untuk disewa, WSM dibuka untuk permohonan korang semua. Kita tengok pertimbangan pegawai dalam menerima permohonan orang luar kali ini.

Aku melihat, jika tiada jaminan diberikan, maka sudah tergambar beberapa kemungkinan. Kelab UMNO Melaka yang ditubuhkan setakat ini aku tengok memang xde sambutan dari anak jati Melaka di WSM. Jadi, untuk meramaikannya, tenaga orang luar memang diperlukan. Jadi, tidak mustahil hairanlah kehadiran orang luar kini yang sangat membantu tugas-tugas pegawai.

Aku ada maklumat lebih detail berkenaan orang luar itu, berkenaan macam mana die boleh 'tersewa' di WSM, isu die sebelum die tinggal di WSM. Tapi xpe, aku tak lepaskan semua. Aku akan lepaskan mengikut keadaan. Jadi, aku harap pegawai tolong buat kenyataan untuk menafikan bahawa kehadiran orang luar ini adalah untuk menjayakan motif tersembunyi UMNO di WSM. Jika tidak, maka bersedialah untuk melihat kelibat orang ini yang aktif menyebarkan borang UMNO di WSM seperti mana yang dilakukan die di Rumah Wilayah sekarang...Maka, semakin benarlah telaan, harta rakyat (WSM) akan dijadikan waqaf UMNO...

Sedikit tambahan, jika korang anggap PMRAM itu pembangkang, maka korang pun sebagai pendakyah UMNO di Mesir, SILA GUNAKAN DUIT SENDIRI untuk buat kerja UMNO. Sewa pejabat guna DUIT SENDIRI, jangan bertempel di WSM, jangan berlindung di bawah kuasa Kerajaan untuk survival korang, gunakan DUIT SENDIRI dalam semua aktiviti dan kempen. Bukan gunakan peruntukan daipada DUIT RAKYAT! Jika ini berlaku, aku dan yang lain-lain sedikit pun tak kisah, kita lihat siapa yang akan mendapat sokongan mahasiswa!

p/s : aku tak kata semua orang luar di WSM terlibat. Bagi mereka yang tidak berkaitan, sila jangan terasa. Sapa yang makan Mo'men, dia yang rasa Swis Tawwok...hahaha =)

Tuesday, January 11, 2011

Menjawab Hujah - Boleh Ke Adab Menandingi Kewajipan Melawan Kezaliman?

Salam. Aku paksakan diri untuk menaip di pagi yang mulia ni, untuk memberi faham kepada sahabat kita, ‘Tuah’ yang bagi aku perlu dijelaskan semula perkara ni. Memang kita perlu beradab, berlu bersopan. Itu tuntutan dalam Islam. Tapi, BUKAN AJRAN ISLAM jika beradab tu mendiamkan kezaliman yang berlaku kepada hak orang lain. Aku turunkan kat sini ayat perbualan aku dan ‘Tuah’ di shout box.

‘Tuah’ : ap yg tuan hamba semua perkatakn ni. kte ank melayu. berbudi bahasalah. knpe diguna bahasa yg tak enak didgr. bkn nabi prnah mngajar kte utk berbuat baik sesama manusia. inikn pula sesama islam. sedarlah wahai bangsaku. kalau semua ini berterusan, sia2lah ungkapan ku dahulu. dan tak peliklah apabila melayu bnr2 hilang di dunia

Akumakmum to Tuah : Aku guna bahasa yang sesuai sesama ank Mlk.aku bgktkn semuanya fkta n hujah.kalau ada yg salah,lawanlh dgn hujah dan fakta gak. tntg bsatu,nabi ajar mnyatukn bangsa dgn Islam.so,seruan satukn melayu oleh 'phk trtntu' skrg ats nma Islam ke?atau just ats nma kuasa n undi pru? aku setuju bangsa melayu bersatu,tapi wajib atas nma Islam.nabi juga satukn slrh arab ats nma Islam.mlh nabi sndri tlk twrn arab brsatu ats nma kuasa!

‘Tuah’ : tuan hamba, apa kata kte tolak tepi soal kuasa. tolak tepi hal undi. tolak tepi hal fakta n hujah. apa guna kte brtelingkah. apa salah kte berbaik sesama kte. tanpa memikirkan perbedaan antara kte. kte khalifah di bumi Allah. tegur menegurlah dgn cara yg berhikmah. lbeh elok tgur secara terus. bkn ke perbuatan tuan hamba ini sama seperti membuka aib saudara seIslam kte sendiri. tegurlah secara berdepan. mmg bnr kte tuan hamba. bersatu ats nme Islam. SYABAS parameswara!!! mmg itulah yg kte semua mahukn. tp knpe masih antara umat masih ad bertelingkah? fkir2knlah. dlm kte sesme Islam, Melayu bertelingkah. kte x tau kalo ad org kafir di luar sne bertepuk tgn.

‘Tuah’ tahu ke isu yang berlaku? Bolehkah hujah ‘beradab’ mengatasi kepentingan dan kewajipan bersatu? Isunya sekarang, kesatuan yang dibina atas dasar Islam dan ketaatan pada Allah di kalangan anak Melaka di Bumi Mesir telah digugat dengan satu usaha yang memiliki motif di sebaliknya. BKKIMM, persatuan yang menjalankan dakwah dan kebajikan di Wisma Seri Melaka telah difitnah sebagai hipokrit dan dipinggirkan dengan penuh biadap. Kemudian digantikan dengan ‘Ikatan Mahasiswa Anak Melaka’ (IMAM) yang ditubuhkan dengan penuh tanda soal dan penuh motif tersembunyi.

Seperti yang aku katakan sebelum ini, aku tidak mengatakan mereka di dalam IMAM ini yang bermasalah, malah apa yang kami tentang adalah penubuhan IMAM itu sendiri. Mereka di dalam IMAM tidak semuanya menjadi dalang. Namun, pihak atasan yang mempunyai agenda tersembunyi yang bertanggungjawab di atas apa yang berlaku. Tindak tanduk dan gerak kerja mereka dalam menubuhkan IMAM yang aku pertikaikan.

Jika penubuhan IMAM ini sekadar reform nama, aku pun tak kisah. Macam yang aku cakap, serah pada ahli untuk lantik kepimpinan mereka dan serah kepada kepimpinan yang dilantik itu untuk menggubal perlembagaan mereka. Aku pun setuju sangat jika ini berlaku.

Namun, ‘Tuah’ tahu kea pa yang berlaku sebenarnya? Pada mulanya, dikatakan kita hipokrit, pastu dipinggirkan persatuan lama dan ditubuhkan yang baru. Mula-mula kata, tidak kisah untuk pililh mana2 persatuan baik yang lama atau baru. Namun, di Malaysia, ibu bapa mahasiswa diugut untuk menarik bantuan pinjaman jika tidak sokong IMAM. Ada pelajar yang hampir pasti akan ditarik pinjaman (dengan ayat mudah, akan disusahkan mereka untuk menuntut ilmu di Bumi Anbia ni!!). Kemudian, dijalankan serangan peribadi kepada mereka yang kekal menyokong persatuan lama

Penubuhan IMAM juga diseiiringkan dengan penubuhan Kelab UMNO Melaka Mesir di Wisma Seri Melaka. Pastu dijadikan Wisma Seri Melaka sebagai markaz sementara Kelab UMNO Kaherah. Aku nak tanya, hak rakyat Melaka dijadikan hak UMNO, aku perlu diam ke? Banyak lagi la, ko cari la sendiri kalau benar ko nak tahu kebenaran!

Aku nak tanya Si Tuah ni, dengan apa yang berlaku ni, nak terus bersangka baik dengan penubuhan IMAM? Wei, bersangka baik dalam Islam ada batasnya, ia tidak sampai mendiamkan kezaliman! (goram plak aku wei....) Aku puas bertanya stand kepimpinan IMAM berkenaan apa yang berlaku, kenapa membisu? Kesimpulan aku, kalau apa yang diorang buat ni benar, tidak perlu nak buat semua perkara tak bermaruah tadi. Aku tuntut penubuhan IMAM ini dibuat dengan cara yang bermaruah dan tidak menzalimi orang lain, kalau tidak jangan pula gunakan hujah ‘adab’ untuk menafikan hak orang yang dizalimi untuk bangun bersuara!

Aku nak tanya, Tuah ni orang Melaka ke? Tahu tak perbezaan pertuturan orang Melaka dengan negeri lain? Kalau ko nak kata aku tidak berbudi bahasa dan kasar, nampak sangat ko x tahu uruf adat orang Melaka. Bahasa yang aku tuturkan dalam blog ni adalah bahasa biasa dalam pertuturan kami anak Melaka. Kalau orang luar Melaka terasa, itu korang punya pasal. Aku menulis untuk ahli Melaka dan berkenaan isu Melaka. Diorang skit pun tak terasa. Kalau orang luar Melaka nak baca blog ni, gunakan kanta bahasa pertuturan orang Melaka!

Dalam blog aku, aku adakala gunakan bahasa tegas untuk menegaskan stand aku. Adakah penegasan bahasa itu tidak beradab? Tidak berbudi bahasa? Aku juga guna perkataan marah, marah yang ada asas dan pada perkara yang hak. Itu pun kasar ke? Wei, perhatikan semula dan kaji makna sopan dan beradab dalam Islam, bukan hanya sekadar guna perkataan sopan, tapi pandang dengan pandangan yang sempit.

Kalau Tuah nak tahu, kamilah pihak yang menolak semua soal kuasa, undi. Kami gunakan segala kelembutan semasa awal2 isu ini berlaku.Kami sentiasa berbaik dan merayu kepada Si Bapa. Jadi adakah salah, kami bertegas menuntut hak kami? Namun dalam masa yang sama, kami sentiasa berbaik dan tidak menyerang peribadi mereka. Kami menyerang pada kezaliman yang mereka buat, bukan pada peribadi mereka. Maka, adakah bila kami menuntut hak, kami dikatakan bertelingkah.

Tuah tahu ke apa itu hikmah? Adakah lembut itu hikmah? Adakah tegas pula tidak hikmah? Hikmah adalah bijaksana, melakukan sesuatu tepat pada tujuan dan sasaran. Adakah disebabkan akumakmum ni unknown, maka aku tidak hikmah. Adakah teguran secara  berdepan tidak berlaku? Mereka di dalam BKKIMM melakukan teguran secara berdepan, maka salahkah aku buat teguran secara terbuka?

Sebutkan dengan jelas, mana bahagian di dalam blog ini aku mengaibkan sesapa? Tahukah Tuah, jika kezaliman berlaku dan kejahatan dilakukan secara terang –terangan, maka diharuskan untuk mendedahkannya secara terbuka? Adakah tindakan aku mendedahkan kejahatan dan kezaliman yang berlaku ini dikatakan membuka aib orang lain?

Aku tidak pernah menyerang mana-mana peribadi di dalam blog ini, aku meyerang pada kejahatan mereka yang dilakukan secara terbuka. Aku tulis di dalam blog aku dengan bersandarkan fakta dan bukti. Jika ada yang aku katakan salah, atau ada menyerang peribadi dan perkara yang tidak berkaitan, bgtau aku dan tunjukkan bukti kesalahan aku, aku sedia menarik semula dan memohon maaf!

Kesimpulannya, ini bukanlah pertelingkahan, tetapi perjuangan menuntut hak. ‘Pertelingkahan’ begini adalah harus dalam Islam hinggalah pihak yang zalim memulangkan hak kepada mazlum. Maka, diharapkan Tuah tidak memandang adab dari sudut yang salah sehingga menafikan hak melawan kezaliman dengan bersandarkan hujah ‘beradab’. Dalam hal ini, yang perlu berhenti adalah si zalim, berhenti daripada perbuatan zalim. Bukannya kami yang menuntut hak ini yang perlu berhenti.

Tuah perlu jelas, jika kami tunduk dan berbaik dengan pihak yang menzalimi mahasiswa Melaka, itu adalah salah di sisi agama Islam! Islam tidak ajar kita beradab hingga membiarkan kezaliman berlaku dan maruah kami dipijak!

p/s : aku malas nk ulas lagi hujah ‘beradab’ macam ni...lotih la menaip..pape pun, terima kasih Tuah atas teguran. Kalau nak bagi pandangan ke pape, bagi dalam FB je la..malas nk layan dalam blog ni =)

Sunday, January 9, 2011

Lagi Bukti Penubuhan Imam Ada Motif Politik!

Salam. Berita terbaru yang aku dapat, delegasi yang bermulut manis di Wisma Seri Melaka kini berubah wataknya. Setelah tak dapat nak pengaruhi mahasiswa Melaka di Mesir untuk terima IMAM yang ditubuhkan dengan penuh tanda soal, kini ibu bapa pelajar pula jadi buah catur puak-puak ini dalam usaha menagih sokongan murahan dari kita.

Terbaru, seorang lagi pelajar mengadu bahawa ibu bapanya di Malaysia telah ditekan dan dipaksa oleh 'pihak tertentu' untuk mengarahkan anak mereka di Mesir untuk jauhi BKKIMM dan sertai IMAM. Satu kata putar 180 darjah yang dilakukan oleh puak-puak ini. Di Mesir mereka berkata, kalau ingin kekal dengan BKKIMM, mereka tiada halangan. Di Malaysia, mereka paksa pulak ibu bapa untuk arahkan anak mereka sertai IMAM.

Aku minta izin untuk gunakan bahasa kasaq sikit. Kalau korang anak jantan dan ada maruah, buktikan kewujudan maruah korang semua dengan bermain di padang yang rata. Tak perlu gunakan kuasa yang rakyat sendiri amanahkan itu. Ada maruah ke korang, guna kuasa untuk paksa kami menyokong tindakan korang yang penuh dengan agenda.

Kami sendiri tidak gunakan cara paksaan. Kami promote produk kami dan mahasiswa Melaka tertarik dengan produk kami. Kalau korang nak, promote la sama produk korang. Kalau nampak buruk dan berbau pun produk tu, boleh cuci produk tu dengan air sungai Nil, kemudian balut elok-elok macam hadiah. Kalau pandai solek, kompom ada yang tertarik walaupun bau busuknya tetap berbau!

Apa yang dibanggakan sangat, guna duit rakyat untuk takutkan rakyat. Ada maruah ke macam tu? Kalau berani, korang buat la apa jua cara untuk tarik minat dan sokongan mahasiswa. Kalau korang buat perkara baik dan bagus serta tiada agenda politik, xkan la mahasiswa tidak sokong.

Ok la, kalau korang tak mampu berfikir cara yang betul, meh aku bagitau. Aku cadangkan kepimpinan IMAM dipertandingkan dan serah kepada mahasiswa untuk pilih pemimpin mereka. Kalau tidak, jangan la mengada-ngada nak mengaku 'pemimpin rakyat' sedangkan hakikat sebenar mereka pemimpin lantikan yang akan digunakan dan akan dibonekakan untuk menjayakan 'the hidden motif'.

Kemudian, serah kepada pimpinan yang dipilih itu untuk menggubal perlembagaannya sendiri. Itulah namanya demokrasi yang disokong oleh mahasiswa. Bukannya perlembagaan yang ditulis dan direka berseorangan, kemudian dikatakan ini perlembagaan anak Melaka. Sori beb, aku tak terima perlembagaan begitu.

Aku jamin, jika korang buat dua perkara ni, confirm akan bertambah penyokong korang walaupun aku tidak nafikan ramai lagi yang akan kekal menentang IMAM (termasuklah aku...hahaha) kerana mereka tidak bersetuju pada penubuhan IMAM itu sendiri. So, be gentleman la wei, aku cabar korang bersaing betul-betul untuk dapatkan sokongan mahasiswa. Hentikanlah perbuatan tidak bermaruah ni. Bukan aku je tak suka, para akhwat solehah pun mesti tak berminat dengan lelaki macam ni...(tak nak kahwin ngan wanita solehah ke wei?...hahahah)

p/s : Ada x akhwat solehah yang taqdim En Anwar sebelum ni? Muhasabah ye...hahaha..gurau pagi je En Anwar! =)

Saturday, January 8, 2011

Kronologi Isu BKKIMM

Salam. Aku berikan link kepada korang untuk dapatkan kronologi isu BKKIMM yang bleh diambil dari blog BKKIMM secara softcopy. Aku xleh masukkan dalam blog ni kerana masalah teknikal. Harap maap ye korang semua....

p/s : Mana die kronologi dari En Anwar plak? =)