Aku Bukan Sapa-sapa!

Seperti mana yang aku cakap dalam post pertama aku, aku bukan sapa-sapa. Aku hanya sorang anak Melaka yang nak menegur perkara salah. Jangan kaitkan aku ngan BKKIMM walaupun aku penyokong diorg dan mauqif kami sama. Jadi, aku nak gtau, apa jua tindakan aku, sama sekali tidak melambangkan dan tidak berkaitan dengan BKKIMM. Malah, tidak juga berkaitan dengan bilal, noja dan juga tok siak..hahahaha

Tuesday, January 18, 2011

BKKIMM Masih Ditagih, Ke Mana Peranan IMAM?

Salam. Maaf kepada semua lama tak update berita. Mungkin sebab memang xde berita kot. Informer aku pun x respon pape, so aku pun xde la nak bagitau pape.

Cuma, hari ni aku dapat satu berita yang menggelikan hati gak la...Katanya, 'seseorang' telah berjumpa dengan AJKT persatuan yang telah dipinggirkan dengan biadap untuk mengutip duit letrik Wisma Seri Melaka. Aku pun pelik, kalau dah korang tak iktiraf, kenapa nak minta tolong lagi?

Aku rasa ada dua je jawapan. Pertama, 'seseorang' itu sendiri tak pasti IMAM yang dilantiknya boleh buat tugas. Kalau pun nak jaga IMAM dia yang sedang study, bagi aku setakat nak kutip duit letrik, tak jejas pun study tu. Tak sampai sehari pun...Aku risau, kalau kerja mudah ni pun susah, macam mana pula dengan kerja lebih utama contohnya anak Melaka yang diugut untuk ditarik pinjaman... Mampu ke IMAM uruskan, ataupun biarkan je apa yang berlaku.....korang pun tahu jawapannya....

Kedua, mungkin ini petanda BKKIMM tetap diakui dan 'diiktiraf' peranannya walaupun dikatakan telah dipinggirkan. Bagi aku, kita kene sambut baik walaupun dia 'iktiraf' kita dalam diam...Kene faham tu, diam tu tanda suka dan setuju..Betol x? hahaha

Namun, bagi aku, mana-mana AJKT yang diminta untuk melakukan kerja WSM, korang timbanglah sendiri. Aku boleh beri cadangan tindakan yang perlu dibuat. Pertama, korang tanyalah, kenapa tidak minta IMAM dia yang buat? Kedua, korang terima dengan baik dan laksanakan. Bagi aku, ni pun baik gak coz kita buat semua ni kerana Allah dan bantu anak-anak Melaka.

Ketiga, korang tak buat tugasan tu. Ni pun baik juga kalau korang rasakan mungkin bantuan korang tu akan dimanipulasi sebagai tindakan tunduk kepada IMAM. Atau pun mungkin kerja yang BKKIMM buat tu pula diangkat sebagai IMAM yang buat... Bukan nak sangka buruk, tapi sangkaan yang ada asas! Depan kita, dicakap dengan penuh baik. Belakang kita, ibu bapa diugut tarik pinjaman, serang peribadi pimpinan BKKIMM... Orang yang macam ni, kita kene buat baik. Dalam masa yang sama kene berjaga!

Apa pun, ini petanda bahawa BKIMM tetap menjadi harapan untuk membantu melaksanakan kerja kebajikan di WSM. Jadi, buat apa la kita nak buat sesuatu yang sedia ada. Tahsilul hasil batil. Persatuan yang berpengalaman dah ada, buat apa adakan satu lagi yang sama? Walaupun ada yang kata pimpinan BKKIMM ini bodoh, tapi mereka lebih cekap dan pengalaman. Adakala, budak yang sibuk membodohkan orang ni la langsung tak tahu apa!

Kemudian, aku nak counter sikit berkenaan serangan peribadi yang dilakukan terhadap pimpinan BKKIMM baik di FB mahupun di shout box aku. Aku lihat, serangan peribadi dah dimulakan. Aku ulangi, orang macam ni jenis xe maruah. Bagi aku, kalau ada maruah, kita bertanding cara gentleman. Xkan la disebabkan orang tak mahu sokong korang, korang nak tarik sokongan dengan menjatuhkan air muka orang?

Masing-masing usaha untuk dapatkan sokongan. Siapa yang disokong, itulah pemimpin! Tak perlu nak serang peribadi ataupun nak ugut tarik pinjaman. Kalau korang betul-betul ada kekuatan dan sokongan, korang pasti akan menang tanpa guna cara tak bermaruah ni.

Kalau aku nak serang peribadi, banyak maklumat dalam kocek aku yang aku boleh dedah...Tapi, aku masih sedar dan tak akan ikut rentak korang. Hanya orang yang takde maruah je yang akan serang peribadi dan guna ugutan duit pinjaman untuk pastikan orang sokong dia.

Pimpinan BKKIMM masih pemimpin kami. Tak pernah berlaku pertukaran kepimpinan. Yang perlu sedar diri adalah mereka yang masih mengaku pemimpin sedangkan orang yang dipimpin sendiri tak akui dia. Patutnya dah faham, tapi nampaknya tak faham-faham.....

Ni serangan pertama aku kepada IMAM...aku harap ini juga yang terakhir coz aku tak nak babitkan mereka di dalam IMAM. Aku faham diantara mereka gak ada yang dipaksa.. Tapi kalau korang serang pimpinan BKKIMM lagi, jangan salahkan aku kalau aku dedahkan pape....

p/s : aku rasa aku masih tak serang peribadi sesapa...teguran aku ni adalah secara umum... Sapa yang makan M'd, dia lah yang rasa Big Mac..maaf guna contoh barang muqata.ah..hahaha

No comments:

Post a Comment